دوره های آموزشی جاری
آرشیو اخبار
گزارش برنامه

گزارش کارگاه آموزش و تمرین سنگنوردی

درود بر روح بلند کوهستان سپاس بر بیدلان شیدایش بند یخچال نام منطقه ای واقع در شمال تهران است که در این منطقه به جهت وجود سنگ های طبیعی مناسب برای علاقه مندان به رشته سنگ نوردی و دیواره نوردی می باشد.از جمله معروفترین این سنگ ها همچون "آلبرت" ، "مریم" مناسب برای کارگروه های آموزشی ، سنگ های "پارس" ، "چکمه" ، "نیش نیش" ، "کوسه" و ده ها سنگ کوتاه و بلند می باشد که حتی برای درجه صعود های 12 و حتی صعود های مصنوعی و بالاکشی هم این منطقه مناسب است. دیواره معروف " دیواره شروین" هم در شمالی ترین نقطه این منطقه واقع شده است. طبق برنامه تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ ، از ابتدای سال جاری ، کارگروه سنگنوردی به سرپرستی آقای مهدی فراهانی با هدف آموزش و تقویت اعضا در رسته سنگنوردی ایجاد شد. روز جمعه ساعت 6:00 صبح مورخ 17 فروردین ماه از میدان مجسمه سربند به سمت بند یخچال (سنگ مریم) پیش رفتییم ،بعد از درب ورودی تله سیژ و عبور از روستای پس قلعه در مسیر نرمال پناهگاهشیرپلا شما به یک دو راهی میرسید که با تابلو شیرپلا و بند یخجال از هم تفکیک شده اند که باید به جهت بند یخجال در مسیر شمال شرقی حرکت کنید.پس از کمی پیمایش به باغ و کافه حسین آبشاری رسیده که محل مناسبی برای استراحت و صرف صبحانه می باشد در ساعت 7 صبح به کافه حسین آبشاری رسیدیم و پس از صرف صبحانه مختصر به سمت بند یخچال از میان منطقه ای با پوشش جنگلی و پاکوب خاکی حرکت کردیم قبل از رسیدن به بند یخچال چشمه آب نیز وجود دارد . منطقه بندیخچال در قدیم یخچال طبیعی بوده است، که به واسطه این یخچال سنگ های غول پیکر را حرکت داده و به نقطه ای در پایین دست رسانده است،به دلیل گرم شدن زمین ومجاورت تهران این یخچال کم کم آب شده است و این اسم به همین خاطر بر این مکان گذاشته شده است که در سالهای اخیر این منطقه محل مناسبی برای علاقه مندان به سنگنوردی شده است . در ابتدای ورود به منطقه بند یخچال سنگ سلام و سنگ آلبرت قابل مشاهده است . که در جهت شمال  عبور از سنگ آلبر به سنگ گاندی میرسیم با کمی تراورس به سمت شمال غربی به سنگ قورباغه کوچک میرسیم از این نقطه پاکوب را به سمت شمال غربی ادامه میدهیم و قبل از سنگ چکمه سنگ بزرگی به نام سنگ مریم را در سمت غرب بند یخچال مشاهده میکنیم . سنگ مریم (مسیر غربی)  در سمت غربی سه مسیر وجود دارد، که درجه سختی های متفاوتی دارد. قبل از صعود مسیر های سنگ مریم ابتدا سرپرست برنامه کمی آموزش تئوری در مورد دیواره نوردی و آموزش انواع میخ ها و ابزارهای صعود دیواره نوردی دادند و بهد در قالب تیم های دو نفره شروع به ابزار گزاری و میخ کوبی شکاف های غربی سنگ مریم شدیم . بعد از کمی استراحت نفرات مسیر شرقی سنگ مریم را به صورت سرطناب صعود کرده و سپس مسیر وسط سنگ را به صورت سرطناب و کرده ای و حمایت از بالا تمرین کردند.این برنامه ساعت 14 به پایان رسید و نفرات در ساعت 16 در محل پارکینگ خودروها بودند .، که پوشش جنگلی دارد. در میان جنگل مسیری پاکوبی وجود دارد ، که شما را به ابتدای منطقه بندیخچال می رساند ، قبل از ورود به منطقه بندیخچال چشمه ای وجود دارد ، که برای بهره کندی از آب می توان از آن استفاده کرد. این چشمه تقریبا در تمام فصول آب دارد.منطقه بندیخچال در قدیم یخچال طبیعی بوده است، که به واسطه این یخچال سنگ های غول پیکر را حرکت داده و به نقطه ای در پایین دست رسانده است،به دلیل گرم شدن زمین ومجاورت تهران این یخچال کم کم آب شده است و این اسم به همین خاطر بر این مکان گذاشته شده است.سنگنوردان دهه 50 و60 برای سنگنوردی سراغ این سنگ ها رفته و پایین دست این سنگ ها را هموار کرده ، تا تبدیل به مکانی برای تمرین سنگنوردی شود. این سنگ های غول پیکر به واسطه اتفاقاتی که بر آن گذشته اسم گذاری شده اند.اسامی این صخره ها به ترتیب زیر است:سنگ بلدرینگ سلام، سنگ آلبرت(جنوبی ، کلاهک، پویا، گل سنگ ، شکاف، آینه)، سنگ گاندی، سنگ نه ، سنگ یازده ، سنگ پارس ، سنگ چکمه ، سنگ مریم ، سنگ نیش نیش، سنگ قورباغه بزرگ)
ادامه مطلب

صعود دیواره شروین مسیر خورشید

درود بر روح بلند کوهستان سپاس بر بیدلان شیدایش صبح روز جمعه ساعت ۵:30 صبح تیم 4 نفره از میدان دربند کنار مجسمه شروع به حرکت کرده . در مسیر نرمال شیرپلا به سمت شمال حرکت کردیم و در ساعت 7 صبح پس از عبور از حلال احمر شیر پلا در ساعت 7:15 دقیقه به کافه رجب رسیدیم از این منطقه در سمت شرق منطقه بند یخچال قابل مشاهده است.پس از صرف صبحانه در کافه رجب مسیر خودمان را در شمال ادامه دادیم و پس از عبور از دست به سنگ های شیرپلا به پل آهنی و رودخانه رسیدیم از این نقطه یک دهلیز در سمت شمال شرقی قابل مشاهده است ، بعد عبور از پل آهنی به سمت شرق تراورس کرده و وارد دهلیز شدیم و پس از 20 دقیقه صعود به زیر جانپناه شروین رسیدیم و بعد از کمی استراحت به سمت جنوب شرقی جانپناه حرکت کردیم و به ابتدای طول یک رسیدیم .. پس از تجهیز اعضای تیم و هم طنابی 2 نفره ساعت 8:00 شروع به صعود طول اول کردیم. 4 طول اول مسیر از درجه سختی کمی برخوردار بود. در کنار طول 4 آبشاری با آب کم وجود داشت که مقدار کمی مسیر را خیس کرده بود و گیره های دست هم کامل یخ بسته بود ولی مشکلی برای صعود ایجاد نکرد. از طول 5 کمی مسیر دشوار تر شد  در هر طول از تیم دو نفره نفر اول صعود کرده و دو نفر بعدی را برای صعود به صورت همزمان حمایت می کرد. بعد از صعود کرده ای همزمان ، هر دو تیم به انتهای طول 6 رسیدیم که دو نفر از اعضای تیم اینجا توقف کردند ، لازم به ذکر است طول هفتم و هشتم مسیر دشوار تری هستند که در آخر آقایا ن سامان جاهد و مهدی فراهانی در ساعت 13 مسیر خورشید را صعود کردند و تصمیمی به فرود تیم گرفته شد که در اینجا دو طناب را جهت فرود به هم متصل کرده و به صورت دو به دو فرود آمدیم و در ساعت 17 به محل پار ک خودرو ها رسیدیم. طول مسیر خورشید :حدود 300متر و هشت طول میباشد که در سال ۱۳۹۶/۰۶/۱۷ توسط اقایان مهدی کریم خانی و خشایارسیادت ومسلم فرهنگیان گشایش شده است از طول سوم اگر بخواهیم شروع کنیم میتوانیم از دهلیز کناری صعود کنیم و به کارگاه برسیم با این حساب طول کل 220متر خواهد بود.ارتفاع زیر دیواره:2500مترارتفاع قله یا آخرین کارگاه:2800متریتعداد کارگاهها:8 کارگاه زنجیر با رولهای 12و10هیلتیHST,HSA دونقطه فرانسویتعداد کارگاههای راحت:2کارگاه راحت –4کارگاه نیمه راحت- 2کارگاه تقریبا معلق بود.طول یک: ۲۸ متر ، درجه 5,8طول دوم: ۴۸ متر ، درجه 5,9طول سوم: ۴۷ متر ، درجه 5,9طول چهارم: ۳۰ متر ، درجه 5,9طول پنجم: ۴۷متر ، درجه 5,10Aطول ششم: ۵۰ متر ، درجه 5.9طول هفتم: ۲۵ متر ، درجه 5:10cطول هشتم:۳۵ متر ، درجه 5:10D در طول آخر دو رول سمت راست کوییک بلند لازم دارد یا میتوان از تسمه و کارابین استفاده نمود تا سایش و شکست نداشته باشیدجانپناه شروین:شروین جزایری (متولد ۵ مرداد ۱۳۳۳ - فوت ۱۰ شهریور ۱۳۵۱) کوهنورد ایرانی بود. در پای دیواره بند یخچال در منطقه پس قلعه تهران و نزدیکی پناهگاه شیرپلا، جان‌پناهی به نام جان‌پناه شروین وجود دارد که پس از سقوط و کشته شدن وی به یادش بنا شده‌است تعداد 35نفر امکان اسکان دارد.ارتفاع محل پناهگاه 2600متری میباشد. مختصات جانپناه: N:35 51 08.48 E:51 25 54.31مسیرهای صعود : -میدان تجریش میدان دربند بند یخچالپوشش گیاهی منطقه: گل پر، گزنه، خار، گون، آویشن،پتانسیل منطقه:کوهنوردی –دوچرخه سواری –اسکی-سنگ نوردی –دیواره نوردیپوشش جانوری: کل، بز، گرگ و خرس روباه و پرندگانش بلدرچین وحشی، سینه سرخ، عقاب طلایی، کبک معمولیوضیعت آنتن دهی:تقریبا در طول دیواره انتن وجود داردپی نوشت:1-حتما با افراد با تجربه مسیر را صعود کنید.2-حتما تجهیزات مناسب و استاندارد و کوله پشتی های سبک همراه داشته باشید.3-لازمه شرکت در این برنامه آمادگی روحی و جسمانی بالا می باشد .4-در کارگاهها حتما جهت آماده شدن صعود خود حمایتها و طنابها کنترل گردد.5-تمامی تجهیزات و ابزار و طنابها در هر طول چک شود .6-حتما کرده ها دو نفره باشد تا زمان کمتری صرف شودو ایمنی بیشتر باشد.

گزارش صعود قله آسیاب باد

قله آسیاب باد یکی از قله‌های رشته کوه البرز مرکزی به ارتفاع ۲۴۰۰متر است.این قله در استان تهران و در منطقه چیتگر شهر تهران یعنی منطقه۲۲ قرار دارد و در بالای آن یک جان پناه بتنی سفید رنگ که شبیه گونی های روی هم چیده شده است به نام جان پناه امید قرار دارد. قله آسیاب باد در نزدیکی قله‌های لتمال و هریاس قرار دارد به صورتی که اگر تیم از آمادگی جسمانی مناسبی برخوددار باشند در یک برنامه سطح آسان میتواند هر ۳قله را پیمایش کند زیرا در نزدیکی یک دیگر قرار دارند. در این قله همانطور که از اسمش پیداست باد های شدیدی در آن میوزد.جنوب قله به منطقه۲۲ تهران و دریاچه چیتگر است و از سمت شرق به روستای هریاس میرسد. برای رسیدن قله آسیاب باد میتوان از طریق ۲مسیر به آن رسید:۱)مسیر خیابان آبشار غربی: برای این مسیر از خیابان آبشار غربی روی یال رفته به قله لتمال میریسم و سپس از طریق خطالراس به قله‌ی آسیاب باد و پناهگاه امید میریسم. این مسیر نسبت به مسیر بوستان آبشار مسیر کوتاه‌تری اما با شیب بیشتر دارد.۲)مسیر پارکینگ شرقی آبشار تهران که مخازن آب سفید رنگ را در حین صعود میبینیم و به قله آسیاب باد میرسیم. این مسیر طولانی‌تر است ولی شیب آن نیز کمتر است. طبق اعلام قبلی ساعت ۶صبح در خیابان آبشار غربی حاضر شدیم و ماشین هایمان را در پارکینگ شماره ۵  پارک کردیم و کوله های خود را برداشتیم و از همانجا که ارتفاعی نزدیک به ۱۵۰۰متر، صعود خود را آغاز کردیم.و از یک مسیر آسفالت با سکو های سنگی عبور کردیم که مسیر زیکزاکی داشت و از کنار رستوران و کافه ها رد میشد عبور کردیم تا پس از حدود 20 دقیقه راه رفتن آسفالت جاده تبدیل به زمین خاکی شد باز هم این مسیر را ادامه دادیم و از روی یال به سمت شمال غربی پیمایش خود را ادامه دادیم و فنس های سفید رنگ را در سمت چپ خود یعنی در جهت غرب از دور میدیدم تا پس از پیمایش بیشتر به فنس ها نزدیک‌تر میشدیم تا جایی که مسیر پاکوب ما از کنار فنس ها از روی یال گذر میکرد.مسیر خود را بر روی همان یال ادامه دادیم و ساعت۸ به تخته سنگی که بر روی یال قرار داشت رسیدیم و مکان مناسبی برای استراحت بود زیرا از باد شدیدی در حدود ۴۰ کیلومتر در حال وزیدن بود، ما را در امان میداشت و فرصتی برای استراحت بود و دریاچه چیتگر را در جنوب ما به خوبی دیده میشد. مسیر صعود ما برفی در حدود یک سانتی متر در بعضی جاهای مسیر بود ولی ما درگیری زیادی با برف نداشتیم و پس مدتی کوتاهی استراحت در کنار تخته سنگ پیمایش خود را در همان جهت و یال ادامه دادیم تا در ساعت ۸:۲۰ دقیقه به قله لتمال رسیدیم و مدت کوتاهی در قله ماندیم و به جهت شرق پیمایش خود را ادامه دادیم و مسیرمان از گردنه میگذشت و در نهایت در ساعت ۹ روی قله آسیاب باد بودیم و پناهگاه را بازدید کردیم و در کنار آن استراحت کردیم و به سمت قله لتمال برگشتیم و در نزدیکی قله لتمال به علت آمادگی جسمانی بالای تیم و هوای آفتابی مساعد تصمیم بر صعود قله هریاس گرفتیم و پیمایش خود را از جبه شمالی قله لتمال آغاز کردیم و از زیر خط الراس به جهت شرق که مقداری برف و گل در مسیر بود ادامه دادیم در نهایت در حدود ساعت ۱۰ به قله هریاس رسیدیم و پس از گرفتن عکس از همان مسیر رفت به سمت قله لتمال از همان مسیر رفت برگشتیم و بعد از رسیدن به قله لتمال به سمت بوستان آبشار از همان مسیر صعود، مسیر  فرود را در پیش گرفتیم و در نهایت در ساعت ۱۱:۳۰ برنامه ی ما بعد از رسیدن به پارکینگ بوستان آبشار به پایان رسید. نکات ضروری: باد در قله آسیاب باد میتواند چالش برانگیز باشد برای همین بهتر است یک بادگیر یا کاپشن گورتکس در کوله‌ی تان داشته باشید. ایمیل ارتباطی با نویسنده گزارش:  miladu@protonmail.ch
ادامه مطلب

گزارش صعود زمستانه قله برف‌انبار

معرفی قله برف‌انبار قله برف‌انبار دقیقا در 60 کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش مرکزی شهرستان کهک واقع شده‌است. این رشته‌کوه از شمال به محدوده روستای فردو در استان قم، از جنوب شرقی به استان اصفهان و از جنوب غربی و جنوب به استان مرکزی منتهی می‌شود. برف انبار با ارتفاع 3220 متر بلندترین قله استان قم محسوب می‌شود و بدلیل قرار گرفتن در طرح سیمرغ، این منطقه هر هفته شاهد حضور کوهنوردانی از سراسر کشور در سال‌های اخیر میباشد. وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله برف‌انبار باعث شده‌ است که از سال‌های دور، برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته شده و گاهی تا فصل تابستان نیز این دره برف‌ دارد، نام «برف‌انبار» نیز از این ویژگی ناشی شده ‌است.   شرح برنامه با توجه به تعداد نفرات حاضر در برنامه حدود ساعت 5:15 صبح با دو دستگاه خودروی سواری از عوارض تهران-قم به سمت روستای فردو حرکت کردیم. فاصله جاده‌ای حدود 185 کیلومتر بود و با خلوتی راه، دو ساعت و سی دقیقه بعد به پارکینگ روستای فردو رسیدیم. در محل پارکینگ به دلیل شدت برودت و یخ‌زدگی برای پارک و استقرار خودرو دچار اندکی چالش شدیم و پس از پارک خودروها و آماده شدن به سمت قله راهی شدیم. بدلیل بارش برف کم‌سابقه در طول هفته قبل از برنامه در منطقه، کل مسیر از حجم برف زیادی برخوردار بود. تقریبا کل مسیر قبلا توسط کوهنوردانی که پیش از ما اقدام به صعود کرده بودند برفکوبی شده بود و تیم ما نیازی به برفکوبی پیدا نکرد. با این حال در بیشتر طول مسیر عمق برف حداقل 30 سانتیمتر بود. بعد از 3:15 ساعت پیمایش مداوم که با 15 دقیقه استراحت همراه بود حدود 11:45 به قله رسیدیم. در مسیر صعود زمستانه قله برف انبار، تیم ما راس ساعت 8:30 صبح از محل پارک خودرو در وسط کوچه باغ پر از برفی (ارتفاع 2350 متر) به سمت جنوب روستا، مسیری پیمایشی و کم شیب را آغاز کرد. در انتهای این مسیر کم شیب کوچه باغی که کم کم به سمت جنوب غرب (سمت راست) متمایل می‌شد و حدود 20 دقیقه زمان برد، دو مخزن آب استخری در سمت چپ دیده می‌شد. با ادامه پیمایش در دره منتهی به قله و بعد از حدود 1 ساعت روی یالی به سمت غرب و در ادامه یال طولانی‌تری به سمت جنوب قرار گرفتیم و مستقیم به سمت قله راهی شدیم. راس ساعت 11:45 به قله رسیدیم و بعد از 45 دقیقه استراحت در جانپناه بسیار مجهز روی قله، ساعت 12:30 از همان مسیر رفت، اقدام به فرود کردیم و 14:15 هم بدون هیچ چالشی به پارکینگ خودرو رسیدیم و به سمت تهران راهی شدیم. تمامی مسیر پیمایش، سفیدپوش و برفی بود، هوا بسیار دلپذیر و آفتابی بود و فقط چند باری برای لحظاتی کوتاه بادی با سرعت کمتر از 10 کیلومتر بر ساعت وزیدن می‌گیرفت و سریع قطع می‌شد. دمای هوا صبح ابتدای پیمایش در پارکینگ منفی 10 درجه و حدود ساعت 12 ظهر روی قله حدود منفی 8 درجه (منفی 10 حسی) بود.
سایر گزارش ها

تأیید روز ملی دماوند در شورای عالی انقلاب فرهنگی

نظر به درخواست صورت گرفته جهت درج نام «روز ملی دماوند» به تاریخ 13 تیرماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر کل و دبیر کمیسیون مربوطه طی نامه ای به فدراسیون اعلام داشت باتوجه به سالروز ثبت قله دماوند در فهرست آثار طبیعی ملی در 13 تیرماه 1387، پیشنهاد مذکور در جلسه مورخ 15 آذرماه 1402 در کارگروه نامگذاری روزها و مناسبتهای خاص (کمیسیون تقویم)، مطرح شد و پس از بحث و بررسی مورد تأیید قرار گرفت.

شایان ذکر است پس از طرح و تصویب در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای اجرا ابلاغ خواهد گردید.
منبع خبر : فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران

توسط ؛ آقای هادی سرور
مدرس رسمی هلال احمر‌ و‌ نجاتگر کوهستان

صعود قله لنین

یک مرداد ۱۴۰۲ (مصادف با 23 July ) در ساعت 12:30 قله ۷۱۳۴ متری لنین (ابن سینا) در کشور قرقیزستان توسط هادی سرور از اعضاء و مربی باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ صعود شد.
باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ این صعود را تبریک می گوید و از خداوند متعال برای ایشان آرزوی سلامتی دارد.

صعود قله لوتسه ۸۵۱۶ متر

بنا بر اخبار واصله؛ «افسانه حسامی فرد» موفق به صعود  قله ۸۵۱۶ متری «لوتسه» شد. این موفقیت را به ایشان تبریک عرض می‌نمائیم
شایان ذکر است؛ وی در۲۷ فروردین ‌ماه، نیز موفق به صعود قله ۸۰۹۱ متری «آناپورنا» شده بود و پیش‌تر قلل «اورست»، «کی‌۲»، «برودپیک» و «ماناسلو» را نیز صعود کرده بود و بدین ترتیب شمار صعودهایش به قلل بالای ۸هزار متر را به عدد ۶ رساند.